Inspiratie

leerkrachten, ouders

Voorleessoftware

In een wereld waarin technologie steeds geavanceerder wordt, wordt ook het gebruik van voorleessoftware steeds prominenter, zowel in het klaslokaal als thuis. Voorleessoftware biedt een breed scala aan voordelen voor mensen van alle leeftijden, zoals het vergroten van de toegankelijkheid van geschreven informatie, het ondersteunen van verschillende leerstijlen en het verbeteren van lees- en taalvaardigheden. Maar wat houdt voorleessoftware precies in? En hoe kan het worden toegepast in zowel educatieve als persoonlijke omgevingen?
leerkrachten, ouders

Taakdozen

Taakdozen zijn afgebakende taken met een duidelijk begin en eind. Een taakdoossysteem kan gebruikt worden voor diverse doelgroepen en doelen te bereiken. Ook dit kan ingezet worden in het lager onderwijs en zelf het middelbaar. Je kan hierbij differentiëren naar boven of naar beneden. Ook thuis kan je hiermee aan de slag voor uw kind een werkhouding aan te leren. Via lees meer, kan je verschillende ideeën vinden, hoe het werkt en enkele links naar meerdere websites en instagramspagina’s vol ideeën.
leerkrachten, ouders

Ondersteunde communicatie

Ondersteunde communicatie is een methode die spraak stimuleert. Communicatie is de basis voor interactie, leren en uzelf te ontwikkelen. Ondersteunende communicatie biedt veiligheid doordat het structuur biedt, ondersteuning geef bij opdrachten, mogelijkheden geeft om zichzelf uit te drukken en nog zoveel meer.Dit kan door gebruik te maken van visuele hulpmiddelen zoals gebaren, symbolen, afbeeldingen, concreet materiaal.
leerkrachten

Meertaligheid

In het kader van de ‘Internationale Dag van de Moedertaal’ op 21 februari vertellen we graag wat meer over meertaligheid.Meertalige kinderen zijn niet meer weg te denken uit onze scholen. We streven ernaar om deze meertaligheid nog meer te omarmen. Via “lees meer” kan je meer leren over meertaligheid en enkele praktische tips ontdekken.
leerkrachten, ouders

Leren leren: planning en leeromgeving

We begrijpen dat het creëren van een effectieve leeromgeving en het plannen van activiteiten en lessen een uitdagende taak kan zijn, vooral in deze snel veranderende tijden. Daarom delen we graag enkele tips en inzichten om u te helpen bij het optimaliseren van het leerproces van uw kinderen of leerlingen.
leerkrachten, ouders

Leren leren en de relatie met executieve functies

Leren is niet slechts een passief proces van informatie absorberen; het vereist actieve betrokkenheid en strategisch denken. De sleutel tot effectief leren ligt vaak in de ontwikkeling van zogenaamde executieve functies, mentale processen die ons helpen om taken te plannen, organiseren en uitvoeren. Via lees meer kan je de relatie tussen leren en executieve functies verkennen en hoe de ontwikkeling ervan de sleutel kan zijn tot succesvol studeren.
leerkrachten

Hoe kan je leerlingen motiveren?

Motivatie is een cruciaal element in het leerproces van studenten. Het beïnvloedt hun inzet, volharding en uiteindelijk hun prestaties. Het model van Zimmerman biedt een waardevol kader om motivatie te begrijpen en te versterken. In dit artikel zullen we het luikje motivatie specifiek toelichten en kan je als leerkracht/school nadenken hoe je dit zelf kan toepassen in jouw klas/school.
leerkrachten, leerlingen, ouders

Het verhaal achter Leen Daenen

Leen Daenen, zorgt dagelijks voor een goede portie positiviteit als leerondersteuner bij Leersteuncentrum Plus².‘Onze slagzin is ‘Positief Inclusief’ en dat belichamen we volledig. We denken positief en oplossingsgericht ten voordele van inclusie. Positiviteit zit in mijn DNA. Ik vind dat een vleugje humor wonderen kan doen.’

Het verhaal achter Elke Catthoor

Met grote vreugde kondigen we aan dat Elke Catthoor dit jaar de rol van directeur op zich neemt, na een succesvolle zevenjarige periode als coördinator van Plus². Deze overgang markeert een feestelijke mijlpaal in haar professionele reis. Om dieper inzicht te krijgen in haar ervaringen en haar unieke professionele kracht, hebben we Elke geïnterviewd. Haar leiderschapsvisie en toewijding aan de kwaliteit van Plus² beloven een opwindende en vruchtbare toekomst voor de organisatie.
leerkrachten

Groeimindset

In plaats van te denken in termen van 'ik kan het niet' of 'ik ben hier niet goed in', moedigt de groeimindset aan tot het omarmen van uitdagingen als kansen om te groeien. Dit idee is niet alleen van toepassing op academische prestaties, maar ook op persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden. Het geloof dat inspanning, doorzettingsvermogen en het leren van fouten de bouwstenen zijn van succes, vormt de kern van de groeimindset.
leerkrachten, ouders

DIY – Sensorisch materiaal

Sensorisch spelen is een boeiende manier om de zintuigen te stimuleren en de ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Sensorisch materiaal kan variëren van kleurrijke texturen tot boeiende geuren, waardoor een rijke omgeving ontstaat voor zowel kinderen als volwassenen om te verkennen. Hier zijn enkele ideeën vinden om zelf sensorisch materiaal te maken.
leerkrachten, ouders

Co-regulatie

Co-regulatie is een cruciaal aspect in de emotionele ontwikkeling van kinderen. Het verwijst naar het vermogen van een kind om emoties te begrijpen, beheren en reguleren met de hulp van een volwassene, meestal een ouder of verzorger. Kinderen leren hoe ze hun emoties moeten uiten en controleren door te kijken naar de reacties en ondersteuning van de volwassenen om hen heen.