Executieve functies zijn de bouwstenen van leren leren
Executieve functies zijn de cognitieve vaardigheden die ons in staat stellen om complexe taken uit te voeren en doelen te bereiken. Hieronder staan vaardigheden die nodig zijn om tot leren te komen en wat deze betekenen.
Het vermogen om informatie tijdelijk vast te houden en te manipuleren, essentieel voor het begrijpen en oplossen van problemen.
Zo kan je verbanden leggen tussen nieuwe en bestaande kennis. Creëer je kapstokken in jouw geheugen.
Het vermogen om impulsen, afleidingen en onnodige informatie te beheersen, waardoor de focus op de taak behouden blijft.
Dit zorgt ervoor dat je je afleiding kan beheersen en de neiging tot uitstelgedrag kan remmen.
Het vermogen om het eigen denkproces te monitoren en te reguleren wat zelfbewustzijn en zelfreflectie bevordert.
Dit zorgt ervoor dat jouw leerling in staat is zijn eigen leerproces te evalueren en aan te passen. Dit bevordert een dieper begrip van het materiaal.
Het vermogen om emoties te herkennen, te begrijpen en effectief te reageren.
Emotieregulatie heeft een invloed op motivatie en het vermogen om stress te beheersen. Een gezonde emotieregulatie draagt bij aan een positieve leerervaring.
Praktische tips
Stimuleer actief leren
Moedig leerlingen aan om actief deel te nemen aan het leerproces door notities te maken, vragen te stellen en discussies te voeren.
Gebruik organisatorische hulpmiddelen:
Introduceer planners, apps of andere hulpmiddelen om taken te plannen en te organiseren.
Stimuleer zelfreflectie
Moedig leerlingen aan om regelmatig hun eigen leerproces te evalueren en doelen bij te stellen.
Ondersteun emotieregulatie
Bied een ondersteunende omgeving aan waarin leerlingen emoties kunnen uiten en strategieën kunnen ontwikkelen om met stress om te gaan.