Het verhaal achter Elke Catthoor

De kracht van een positief team

 

Met trots kondigen we aan dat Elke Catthoor sinds dit jaar de rol van directeur op zich neemt, na een succesvolle periode van zeven jaar als coördinator van Plus². Deze overgang markeert een feestelijke mijlpaal in haar professionele traject. Om een dieper inzicht te verkrijgen in haar ervaringen en haar unieke professionele superkracht, hebben we Elke geïnterviewd. Haar visie op leiderschap en haar toewijding aan de kwaliteit van Plus² beloven een opwindende en productieve toekomst voor de organisatie.

 

Elke Catthoor heeft een grote passie voor het werken met mensen.

Ze heeft door het werk met plus² de kracht van een positief en communicatief team ontdekt, wat haar zowel persoonlijk als professioneel heeft verrijkt. Haar toewijding aan inclusief onderwijs en de collectieve doelen van het team vormen de kern van haar overtuigingen en de gedeelde missie:

Positief incLUSief

"Mijn diepe overtuiging ligt in onze missie om inclusie positief op de onderwijskaart te zetten. Ik geloof sterk in het belang van diversiteit op elke schoolvloer en dat in al zijn vormen. Inclusie in ons onderwijs is een cruciaal fundament voor een verdraagzame, inclusieve maatschappij."

Het gezoem

Mijn reis in het onderwijs begon als een naadloze overgang van mijn stage naar mijn eerste job. Nog werkend aan mijn thesis bracht ik mijn eerste bureau in orde en nam ik de eerste taken als orthopedagoog op. Ik werd de tweede “ortho” van SBSO Baken en was aanvankelijk verantwoordelijk voor de autiwerking in OV2 en OV1. Later kwamen daar de auti OV3 werking en de OV1 type 9 werking bij. Van bij mijn studies en stages was het werken met jongeren met autisme mijn passie. Ik deed deze job dan ook met veel goesting en dit gedurende 13 jaar.

Een directeurswissel bracht een nieuwe visie met zich mee. Op hetzelfde moment werd ik gevraagd om de rol van coördinator op te nemen voor het waarborgteam, “Het M-Team”. Ik ben gesprongen in dit nieuwe avontuur dat na één jaar waarborg het ondersteuningsteam Plus² werd. Ik heb enkele jaren moeten wennen aan een 1 september zonder leerlingen en ouders aan mijn bureau. Het was altijd een blij weerzien na een wel erg lange vakantie. De teamvergaderingen met Plus² op 1 september maken ondertussen veel goed!

"Ook al is het moeilijker, we gaan voor hetzelfde. Dat is een goede match in ons team. Het zorgt ervoor dat iedereen in zijn kracht staat."

De variëteit van taken en de uitdagingen die gepaard gingen met het coördineren van het ondersteuningsnetwerk plus² hebben mijn professionele reis gevormd en verrijkt. Het heeft me niet alleen een dieper inzicht gegeven in mijn vakgebied, maar heeft ook bijgedragen aan mijn persoonlijke en professionele groei binnen het onderwijs.

Ik realiseerde me al snel de kracht van een positief en communicatief team als het onze, met een passie voor kinderen, jongeren en onderwijs. Jaar na jaar ging ik verder op zoek naar mensen met de de juiste visie, passie, expertise en communicatieve skills. Na enkele jaren kreeg ik ook het team van “Het leercollectief.” onder mijn vleugels. Een team eveneens boordevol gepassioneerde, straffe (leer)ondersteuners. Wat was ik blij ook hen beter te leren kennen! Het pad van Plus² is soms erg hobbelig. We staan samen met onze scholen en CLB’s voor heel wat uitdagingen. Door onze gedragen visie en missie, ons geloof in groei en onze oplossingerichte mindset blijven we keer op keer de kracht vinden om onze schouders te zetten onder positieve verandering. Daar mag elk lid van Plus² ongelofelijk trots op zijn.

De teamdagen, de vergaderingen, de coachingsgesprekken zijn de fijnste momenten in mijn werkweek. Praten met leerondersteuners, alleen of in groep, reflecteren, kritisch nadenken is zo leerrijk. Ze geven mij inkijk in de leersteunpraktijk wat ik erg belangrijk vind. Mijn bureau staat immers ver weg van de klasvloeren waar iedereen van ons team aan de slag is. Ik heb hun bril op de leersteunrealiteit nodig om mijn werk goed te kunnen doen.

Het collectieve doel

Mijn kippenvelmomenten beleef ik meestal tijdens onze teamdagen aan het einde van elk schooljaar. Ons team is immers niet zo vaak helemaal samen. De teamdagen zijn dagen met een groot samenhorigheidsgevoel dankzij ieders kritische blik en open houding. Op deze dagen voel ik echt ons team in alles wat we doen. We zijn samen kritisch, denken na hoe het beter kan en werken ook praktisch zaken uit om te gaan gebruiken het volgende schooljaar.

Ons eerste overleg in augustus is de laatste jaren naast een blij weerzien altijd even schrikken. We zijn ondertussen een uit de kluiten gewassen team van 90 mensen. Iedereen na de vakantie met zongebruinde neuzen terugzien is iets waar ik elk jaar naar uit kijk.

Een gevoel van trots overvalt me vaak wanneer ik een collegagroep, intervisie, expertisedeling bijwoon. Wat een straffe mensen hebben wij toch in ons team,… Hoe goed kunnen wij rekenen op elkaar en samenwerken naar een kwaliteitsvol resultaat. Soms botst het wel eens, maar aan de basis ligt steeds een erg groot verantwoordelijkheidsgevoel om de dingen die we doen extra goed te doen.

We beseffen het niet altijd, zeker niet in de erg zware eerste schoolmaanden, maar ons team is echt wel bijzonder.  We zijn authentiek in onze communicatie. We leggen belangrijke zaken bloot op een verbindende manier, open en eerlijk, met voldoende zorg voor de ontvanger. We doen dit binnen ons team maar ook naar al onze partners. We zijn positief. Kritiek, feedback zien we als groeikansen. We gaan ermee aan de slag en zien het als mogelijkheden om onszelf continue te verbeteren. Tot slot zijn we leergierig, soms gaan onze neuzen zelfs iets te vaak krullen van nieuwsgierigheid. Er heerst een collectieve drang om voortdurend bij te leren en te verkennen. Deze combinatie van authenticiteit, positiviteit en leergierigheid vormt de kracht van ons team.

Het vliegtuig naar positiviteit

"Mijn diepe overtuiging ligt in onze missie om inclusie positief op de onderwijskaart te zetten. Ik geloof sterk in het belang van diversiteit op elke schoolvloer en dat in al zijn vormen. Inclusie in ons onderwijs is een cruciaal fundament voor een verdraagzame, inclusieve maatschappij."

Inclusie gaat niet alleen om het omarmen van diversiteit, maar ook om het cultiveren van een positieve sfeer waarin alle individuen, ongeacht hun achtergrond, zich echt gezien, gewaardeerd en opgenomen voelen.

Mijn droom is om in de volgende schooljaren leerondersteuners op ontdekking te laten gaan naar inspirerende verhalen in het buitenland. Het Europees gemiddelde van kinderen in het BuO is 1,4%. In België stijgt de groep kinderen in het BuO elk jaar. Ondertussen vinden we dat bijna 6% van onze kinderen niet aan onze norm voldoet. Een erg trieste evolutie. Gaan kijken, voelen, beleven van goede praktijkvoorbeelden zal ons team inspireren en ons verder de kracht geven om voor onze missie te blijven vechten.