Leerkrachtgerichte ondersteuning

werking

LEERKRACHT­GERICHTE ONDERSTEUNING

Sinds het Decreet Leersteun (5.5.2023) spreken we niet langer over een tweesporen maar een éénsporen werking. Al onze aangemelde leerlingen worden vanaf dit schooljaar leerkrachtgericht ondersteund. We zetten de leerkracht in zijn kracht en zorgen voor een duurzame aanpak die ten goede komt van alle leerlingen. Elke actie van de leerondersteuner dient een maximaal effect te hebben op de klasvloer. Zo maken we samen, dagelijks het verschil voor alle betrokken. 

In de praktijk

“Een leerling secundair heeft veel nood aan ondersteuning bij plannen en organiseren, zeker in het kader van de GIP. De leerondersteuner gaat met de leerkrachten van deze leerling aan de slag om over de vakken heen een instrument op maat te maken. Samen wordt een maandoverzicht, een checklist en een stappenplan uitgedacht. Eén van de leerkrachten gaat, onder begeleiding van de leerondersteuner, deze tools bij de leerlingen van de ganse klas introduceren. Het schooljaar daarna deelt de leerkracht de checklist en het stappenplan via smartschool met al zijn/haar leerlingen”

Via de collegagroepen brengen we leerkrachten vanuit verschillende scholen samen rond gemeenschappelijke ondersteuningsnoden.