Events

Workshop ADHD (lager onderwijs)

Een combinatie van fijne interactieve momenten en theorie. Tijdens de inleefsessies kan je aan de hand van concrete opdrachten ervaren wat leerlingen met ADHD dagdagelijks beleven op school. We gaan reflecteren op een theoretisch onderbouwde manier. Ook nemen we jullie mee door onze materialenbank en maken we jullie warm voor een eventuele verdere verdieping.

Taal en leren: Woordenschatdidactiek (4takt) ​

Manier om woordenschat uit te breiden en tot verankering van woordenschat te komen. ​ De viertakt van woordenschatdidactiek bestaat uit vier stappen: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren. Bij voorbewerken maak je leerlingen nieuwsgierig en activeer je voorkennis. Tijdens semantiseren leg je de betekenis van nieuwe woorden uit, bijvoorbeeld met plaatjes of context. In de fase van consolideren oefenen leerlingen de woorden actief en bij controleren toets je of ze de woorden begrepen en onthouden hebben. ​

Taal en leren: Wat als leren niet vanzelfsprekend is?

Binnen deze module ervaren jullie aan den lijve welke hindernissen leerlingen met leerstoornissen moeten nemen in hun leerproces. We starten met een belevingscircuit. Nadien schetsen we wat een leerstoornis juist inhoudt en welke onderwijsbehoeften deze leerlingen hebben. Jullie krijgen concrete tools mee om in de eigen klaspraktijk te gaan toepassen. Samen bekijken we hoe we dit implementeren op de klasvloer.

Taal en leren: Als taal niet vanzelfsprekend is (TOS)

Binnen deze module ervaren jullie aan den lijve welke hindernissen leerlingen met taalstoornissen moeten nemen in hun leerproces. We starten met een belevingscircuit. Nadien schetsen we wat een taalstoornis juist inhoudt en welke onderwijsbehoeften deze leerlingen hebben. We bespreken ook het verschil met meertaligheid maar gaan ook in op de noden van deze leerlingen. Jullie krijgen concrete tools mee om in de eigen klaspraktijk te gaan toepassen. Samen bekijken we hoe we dit implementeren op de klasvloer.

Taal en leren: Als begrijpend lezen niet vanzelfsprekend is

Binnen deze module gaan we dieper in op de hoe, wat en waarom van begrijpend lezen. We gaan hierbij aan de slag met de 5 didactische sleutels voor begrijpend lezen. We maken de koppeling tussen de leerplandoelen en een effectieve implementatie van tools op de klasvloer. We kijken ook hoe we vanuit neurowetenschappelijk oogpunt de lijn kunnen doortrekken naar leerstrategieën.

Motoriek: Van groot motorische vaardigheden naar fijn motorische vaardigheden: wat als dit niet vanzelf gaat? ​

Deze collegagroep bestaat uit 3 fases, verspreid over een samen af te spreken termijn: ​ De inhoud van de theoretische sessie zal doorgaan op jouw school en legt de link tussen bewegen en leren. Ook staan we stil bij ontwikkelingsstoornissen. ​ Vervolgens verdiep je je in een zelf aangebrachte actuele casus samen met de ondersteuner en ga je aan de slag met een aantal praktische tips & tricks. ​ Tot slot delen we jullie ervaringen met jullie eigen team a.d.h.v. een leuke werkvorm. ​

ASS secundair: Belevingscircuit

Via 10 opdrachten brengt het AutismeBelevingsCircuit je in de gevoelswereld van autisme. Hieruit ontstaan tien concrete tips die je helpen naar meer autismevriendelijkheid. Elke opdracht wordt gekoppeld aan verklaringsmodellen van het autistisch denken.

ASS secundair onderwijs: Hoe kan je als leerlingbegeleider pASSend ondersteunen?

Er staat een leerling met autisme aan je deur. Er is iets gebeurd en hij/zij komt moeilijk tot communicatie. Hoe kan je als leerlingbegeleider hiermee aan de slag? Hoe kom je te weten wat er onderliggend aan de hand is? Hoe kan je ook leerkrachten hierin ondersteunen?In deze vorming vertrekken we vanuit de AutismeCentraalMethodiek en leggen de nadruk op motivatie, communicatie en coaching (van leerkrachten en leerlingen). We gaan aan de slag met praktische strategieën en tips om jullie coachingsvaardigheden te optimaliseren.Laat ons samenwerken om een inclusieve en autismevriendelijke leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen met autisme kunnen gedijen.

ASS basis: Op weg naar inclusie met kinderen met ASS

Beeldvorming/vraagverduidelijking door school en leerondersteuner a.d.h.v. opgesteld document Observatie op de klasvloer door kerngroep/leerondersteuner Casus- of vraagbespreking aan de hand van ijsberg met zoco, leerkracht.. . Acties binnen traject samen met leerondersteuner/leerkracht/zoco/ ... gaan bepalen a.h.v. ontwikkelde contextfiches kerngroep Opvolggesprek ter evaluatie (PDCA)