ASS secundair onderwijs: Hoe kan je als leerlingbegeleider pASSend ondersteunen?

Titel ​Hoe pASSend ondersteunen als leerlingbegeleider?
Data
  • Sessie 1 (=deel 1): 13/01/2026 van 9u tot 12u30
  • Sessie 2 (=deel 2): 29/01/2026 van 9u tot 12u30
Locatie
  • Sessie 1 (=deel 1): Scholengroep Waasland
    Theo de Deckerlaan 2, 9140 Temse
  • Sessie 2 (=deel 2): Scholengroep Leercollectief
    Brusselsestraat 97, 9200 Dendermonde
Doel ​
  • Je leert het paneel kennen van de AutismeCentraalMethodiek
  • Je kan het paneel inzetten om een situatie te analyseren en tot mogelijke oplossingen te komen
  • Je krijgt inzicht in factoren die spelen bij motivatieproblemen bij leerlingen met autisme
  • Je kan hulpmiddelen inzetten om een gesprek te visualiseren.
Korte inhoud ​

Er staat een leerling met autisme aan je deur. Er is iets gebeurd en hij/zij komt moeilijk tot communicatie. Hoe kan je als leerlingbegeleider hiermee aan de slag? Hoe kom je te weten wat er onderliggend aan de hand is? Hoe kan je ook leerkrachten hierin ondersteunen?

In deze vorming vertrekken we vanuit de AutismeCentraalMethodiek en leggen de nadruk op motivatie, communicatie en coaching (van leerkrachten en leerlingen).

We gaan aan de slag met praktische strategieën en tips om jullie coachingsvaardigheden te optimaliseren.

Laat ons samenwerken om een inclusieve en autismevriendelijke leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen met autisme kunnen gedijen.

Vereiste voorkennis ​geen
Max en min aantal deelnemers ​minimum 10 – maximum 16